a) Čtenářská gramotnost
Vzdělávání ve formách a
metodách směřujících k rozvoji čtenářské gramotnosti dětí a mládeže a k
neformálním přístupům v této oblasti. Kurzy mohou být zaměřeny např. na
kritické myšlení, orientaci v textu, čtenářské dílny apod.
b) Matematická gramotnost
Vzdělávání v oblasti
inovativních forem a metod směřujících k budování pozitivního vztahu k
matematice a jejím aplikacím u dětí a mládeže. V této variantě lze
uplatnit i kurzy zaměřené na finanční gramotnost.
c) Cizí jazyky
Kurzy zaměřené na rozvoj
dovedností, znalostí a kompetencí pro využívání netradičních metod a
forem osvojování cizího jazyka, např.:
– hry a netradiční postupy uplatňované při osvojování cizích jazyků;
– využití komunikativního přístupu při osvojování jazykových kompetencí;
– možnosti rozvoje jednotlivých jazykových dovedností;
– osvojování cizího jazyka neformálními metodami;
– metody osvojování cizích jazyků založené na divadle a poezii;
– využívání IT a internetu při osvojování cizích jazyků.
d) Osobnostně sociální rozvoj
Vzdělávání
pracovníků v neformálním vzdělávání zaměřené na rozvoj sebepoznání,
osobních kvalit, prohloubení komunikativních a kooperativních
dovedností, kompetencí pro vzdělávání bez předsudků a rozvoj
sebereflexe.
Osobnostní a sociální rozvoj v sobě zahrnuje:
– didaktické schopnosti (vhodné vzdělávací metody, metodická připravenost);
– emoční inteligenci pracovníka, schopnost emoční podpory;
– expresivní schopnosti (srozumitelné vyjadřování, komunikativnost);
–
organizační schopnosti a koučink (schopnosti rozhodování a řešení
konfliktů, stanovování a dosahování vlastních profesních i osobních
cílů), pro management organizace;
– mentoring – zvyšování lektorských a mentorských kapacit pracovníků;
– schopnost sebereflexe (nadhledu nad vlastní prací);
– protipředsudkové vzdělávání;
– prevence syndromu vyhoření.
V této variantě lze absolvovat také kurzy pro posílení občanských kompetencí, např.:
– chování v krizových situacích ohrožujících zdraví člověka;
– znalosti a dovednosti pro demokratické občanství;
– prevence rasismu, xenofobie a extrémismu atd.
e) Inkluze
Vzdělávání k získávání dovedností,
znalostí a kompetencí v oblasti společného vzdělávání a práce s
heterogenní skupinou dětí/žáků, tj. začleňování dětí/žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami a dětí/žáků ohrožených školním neúspěchem do
neformálního vzdělávání. V tématu společného vzdělávání mohou být kurzy
zaměřeny také na podporu bezpečného klimatu ve skupině, budování týmu a
podporu spolupráce se zvláštním zřetelem na děti a žáky s potřebou
zvýšené podpory, včetně neformálního vzdělávání zaměřeného na
identifikaci a rozvoj nadání každého dítěte/žáka. f) Podnikavost V této
variantě je možné absolvovat kurzy zaměřené na metody a formy podpory
podnikavosti, např. zakládání fiktivních firem, pozice ve fiktivní
firmě, hry a soutěže k podpoře podnikavosti, využití informačních zdrojů
pro podnikatelské aktivity, projektová výuka zaměřená na podnikavost
atd.
g) Polytechnické vzdělávání
V této variantě lze
uplatnit kurzy zaměřené na neformální vzdělávání v přírodovědných a
technických oborech formou badatelských aktivit s využitím
polytechnických pomůcek. Cílem je popularizace a zatraktivnění
technického, přírodovědného a environmentálního vzdělávání včetně
motivace dětí a žáků k dalšímu vzdělávání v těchto oborech. Důraz je
kladen zejména na interaktivitu a samostatné objevování vědy a techniky
prostřednictvím osobní zkušenosti.
h) ICT
Ve variantě ICT je možné absolvovat kurzy
zaměřené na rozvoj dovedností, znalostí a kompetencí pro využívání
informačních technologií v neformálním vzdělávání. Kurzy související se
zvyšováním informační gramotnosti pracovníků, podpora veškerých činností
souvisejících s integrací digitálních technologií do neformálního
vzdělávání, např.:
– rozvoj digitální gramotnosti a informatického myšlení;
– rozvoj dovedností pracovníků v začleňování digitálních technologií do neformálního vzdělávání;
– využívání evropských vzdělávacích portálů;
– využívání ověřených a garantovaných informačních zdrojů a sociálních sítí v oblasti neformálního vzdělávání;
–
rozvoj funkčního a průběžného vzdělávání řídících pracovníků pro oblast
strategie rozvoje digitálních technologií a profilace NNO z hlediska
moderních technologií.
i) Projektová výuka
V této variantě lze
absolvovat kurzy k získávání dovedností, znalostí a kompetencí v oblasti
přípravy a realizace projektů (sestavení projektu, vedení projektu,
projektové plánování apod.).
j) Kulturní povědomí a vyjádření
V této variantě
mohou pracovníci absolvovat např. kurzy zaměřené na oblast tvůrčího
vyjadřování myšlenek, zážitků a emocí různými formami (výtvarné
techniky, hudba, tanec, divadelní umění, literatura, audiovizuální umění
atd.).